Chapel of all Saints – Bone Church in Kutná Hora

140720

Kutná Hora – Slovakia – Hungary

Elin vaknar med ett ryck 08:36. Har fått sova med öronproppar under natten på grund av festligheterna som ägt rum och tror hon missat väckarklockan. Det är dock inte svårt att missa en klocka ställd på 08:30 en måndag när det fortfarande är söndag. En miss som slutade väl tillslut.

Efter att ha packat ihop allt i bilen begav vi oss för att äta frukost. Hamnade återigen på en mysig terass och njöt av att se både vindruvsrankor och vackra byggnader. Jättecharmig stad! Vi rekommenderar alla som någon gång åker till Prag att också ta tåget till Kutná Hora – man ångrar sig inte!

Klockan 11:00 åkte vi till en katedral strax utanför centrum, Chapel of all Saints, där dekorerna bara består av människoben. Otroligt vackert men också lite skrämmande för det var ben och döskallar i mängder.

Efter ett besök i katedralen hann vi prata med inte mindre än tre gäng vid bilen. Först ett svenskt killgäng där vi småpratade om resan och vårt projekt. När vi väl satt oss i bilen för att åka iväg går det förbi ett gäng på andra sidan gatan som tittar nyfiket på bilen varvid Elin säger ”de är nog skandinavier de där”. Några sekunder senare knackar det på fönsterrutan och där står mannen i sällskapet och pratar svenska han också!? Jättekul! Hans sällskap kommer också fram till bilen och där inträffar resans första otroliga sammanträffande – en av tjejerna tittar på Hampus och säger ”men – är det du Hampus?” efter lite tvekan fram och tillbaka inser båda två att de faktiskt känner varandra. Det var Hampus gamla Arvikakompis Maria Repa, som numera bor i Prag, som kom där. Ibland är världen allt bra liten!

Sist men inte minst kom ett engelsk par med sin dotter gåendes förbi. Tösen hade en sedel i handen och gav den till Hampus och sa ”for the children”. Paret fick våra biljetter till katedralen utav Hampus tidigare och de pratade också lite om projektet. Är så himla skoj att folk bryr sig. Hajen ville såklart vara med på bild och så fick flickan ett klistermärke utav honom som tack för bidraget till SOS Barnbyar.

När vi sagt hej då till den engelska familjen kunde vi äntligen sätta oss i bilen slå in Prokuplje i GPS:en. Beräknad restid 11 timmar, framme 23:58. Okej, tänkte vi. Vi kör så länge vi orkar så får vi se vart vi hamnar. Sagt och gjort. Vi körde tillbaka mot Prag och fortsatte sedan mot Brno där vi fick lov att fylla på tanken med bensin och också hade möjlighet att köpa en ny vignett för Slovakien. Resan i Tjeckien var en ny erfarnehet, vi förstår inte riktigt vitsen med att asfaltera en körbana på bredden istället för på längden, men det var kanske meningen att vi skulle skumpa runt på motorvägen hela vägen till Slovakiska gränsen. Fem mil senare var vi äntligen framme och det var bara för oss att köra rakt igenom gränsen och fortsätta vår väg mot Serbien. Slovakien gick fort att köra igenom, asfalten var otroligt fin jämfört mot Tjeckien, och vi hamnade ganska snart i Bratislava och stannade på en bensinstation för att i god tid köpa en vignett till Ungern. Men tji fick vi, vignetter säljs enbart vid gränsövergången. Vi köpte därför en Slovakisk Europakarta och lite dryck, satte oss vid bilen och fyllde på våra magar med lite smörgås och fortsatte sedan resan mot Ungern.

Snart var det dags för gränsövergång igen och vi skulle givetvis behöva köpa ny vignett vid gränsen. Hur många försäljningsställen som helst men bara skyltar märkta ”cash only”. Hur gör vi? Lärde vi oss inte utav tidigare misstag när vi inte hade kontanter. Å andra sidan hade vi ju trott att vi kunnat köpa detta på bensinstationen utanför Bratislava. Efter lite om och men visade det sig att de gärna tar emot dollar. Då gick det hur smidigt som helst – ”cash is king” som man säger. Vi hade tillgång till amerikanska dollar eftersom vi växlade in det innan resan att ha i flera av länderna i Asien. Klockan 18:00 rullade vi in i Ungern glada att det löste sig med vignetten.

Vi körde på ett tag. Stannde vid 20:00 på en bensinstation och fyllde på både magar och bensintank. Fikade lite och tog det lite lugnt en stund. Passade på att tvätta framrutan, igen, och fortsatte sedan mot Serbien. Så här långt söderut märks det tydlig skillnad i hur länge solen är uppe. Det började skymma strax efter 20:00 och blev snart bäcksvart ute. Vi körde två timmar till på motorvägen innan vi bestämde oss för att leta efter någonstans att sova. Så nu ligger vi här i varsin säng på ett motell nära Serbiska gränsen. Imorgon ska vi banne mig ta oss till Prokuplje och få prata lite svenska igen och ladda batterierna inför resan till Turkiet där vi ska hinna med att se Istanbul, Kappadockien, Nemrut Dagi och en hel del annat innan vi fortsätter till Georgien. Men det får vi ta när det kommer. Nu äntligen dags att sova. God Natt!