Night time – Day time!

140725

Istanbul, Turkiet

Igår kväll tog vi som planerat en promenad till Blå moskén. Vilket otroligt vackert byggnadsverk! Tyvärr kunde vi inte gå in i själva moskén då det var bönestund just då. Elin var heller inte riktigt rätt klädd för ändamålet då hon inte hade täckt sitt hår eller sina armar. Utan det blev istället en lite promenad i parken runtomkring och även på innergården. Under tiden vi är här är det också ramadan och i parken precis bredvid moskén är det därför en liten marknad där allt från sjalar, smycken, turkish delight till porslinsdekorationer och träskulpturer såldes. Vi tog därför en liten promenad där också innan vi vände hemåt för att sova.

IMG_1347IMG_1329IMG_1307

IMG_1333IMG_1397IMG_1394IMG_1377IMG_1372IMG_1367

Det blev inte riktigt som vi tänkt oss idag med våra visum till Turkmenistan, då vi inte fått våra invitationer ännu. Så det blev helt enkelt en turistdag istället. Vi började med frukost på hotellet – fantastiskt bra! Slapp vi att leta frukost som vi gjort alla andra dagar på resan. Sedan tog vi med oss kameror och bra skor – för här ska vi göra Istanbul! Vi bor på gångavstånd från mycket sevärdigheter så vi började promenera bort mot ”Det sjunkande palatset”, tittade på folk och fönstershoppade. Där träffade vi på ett par svenskar från Göteborg som bara var i Istanbul under dagen då de är ute på kryssning och nu ska vidare mot Bulgarien och Istanbul. Låter ju inte helt fel det heller. Hoppas ni får en fortsatt trevlig resa!

Så kom vi tillslut fram till palatset, eller The Basilicum Cistern som det också kallas, vilket är en vattenreservoar byggd på 500-talet. Väldigt vackert men också skönt sval då det varit väldigt varmt idag. Så pass varmt att elektroniken strejkat! Så vid vissa tillfällen har vi fått stoppa tillbaka kamerorna i väskorna och gått utan.

IMG_1454 IMG_1441 IMG_1406

Efter besöket gick vi vidare och förbi Hagia Sofia, tog lite fler kort på Blå Moskeé och styrde sedan kosan mot den stora basaren. Men vi hann inte långt förrän vi stannade till för att äta lite på en väldigt mysig restaurang med häftig inredning.

IMG_1465 IMG_1468

Vi tog ett litet varv på basaren, men kände båda att vi inte behövde handla något, utan var mest där för att titta lite och få känna alla dofter från kryddorna och myllret av människor. I detta fall mest turister. Vi var snabbt klara och begav oss utåt igen och hamnade mer eller mindre på de riktiga affärsgatorna där stadens invånare håller till. Underkläder, tyger, blommor, gatukök och jättemycket folk – precis vad man vill se när man är på semester. Tillslut kom vi fram till hamnen och beslutade oss för att gå en av broarna över Bosporen till den Asiatiska sidan av Istanbul. Väl där satte vi oss på ett café och njöt av utsikten och vilan en stund innan vi tog metron tillbaka mot hotellet.

IMG_1480 IMG_1476 IMG_1506 IMG_1521 IMG_1374 IMG_1491 IMG_1500 IMG_1512

Vi har under dagen också letat efter ett bra tyg att ha över vår packning på takburen – det tog sitt lilla tag men tillslut så fann vi det. Och det bara 100 meter från vårt hotell! Så nu har vi köpt vattentåligt, starkt och sandfärgat tyg – nitat tyget och köpt rep så vi kan sätta fast det. Vi fick även möjlighet att visa bilen för våra hjälpsamma försäljare och de tycker såklart att det är en helt otorlig resa vi är ute på. Det är inte alltid lätt detta med språket men man får använda teckenspråk och papper och penna så fungerar det mesta. Charader och rita teckningar – det har vi väl alla gjort någon gång!? Vi skulle ha vunnit ”The amazing race” utan några problem om vi varit med där. Skämt o sido så går resandet över förväntan och vi har hur trevligt som helst. Vi både kör mycket bil och njuter av att ha semester och attfå uppleva nya saker. Imorgon blir det tidigt upp för att bege oss mot Kappadokien, ca 70 mil bort. Beräknad körtid är drygt nio timmar och med alla stopp vi gör för byte av chaufför, toalettpaus, inköp av fika och mat så tickar tiden på. Vi får helt enkelt se imorgon vart vi hamnar någonstans.

IMG_1551 IMG_1515 IMG_1522 IMG_1549 IMG_1529 IMG_1539 IMG_1537 IMG_1532 IMG_1534 IMG_1542 IMG_1545

Nu är det tidig kväll och vi ska förbereda packningen inför morgondagen och senare ut och äta något. Det kommer troligtvis dröja några dagar innan vi har möjlighet att uppdatera igen, vilken tur för er att vi skrivit så mycket redan innan så ni kan läsa om och om igen och även titta på alla bilder.

Hoppas ni där hemma också har det bra – för det har vi! Vi hörs!
/Hampus, Hajen och Elin

4 Comments

1. Svara
    wepopop 27 juli, 2014

Gött att ni har det roligt.

• Svara
      aventyrsrally 27 juli, 2014

O ja! Vi har det hur bra som helst! Nöjda o glada efter en händelserik dag fylld med upplevelser och intryck i Kappadockien! Nu är vi trötta o blir nog säng ganska snart då vi ska vara redo för ballongfärd imorgon 04:15 :)