Cappadocia day 1

140727

Kappadokien

Vi vaknade utav väckarklockan runt 09:30. Kanske fått lite lite sömn eftersom vi kom fram till Kappadokien sent och skulle leta hotell och allt annat som också måste göras innan man kan sova. Frukost på hotellet blev det i alla fall runt 10:00 sedan funderade vi hur vi skulle hinna med allt som finns att göra här. Vad får man absolut inte missa? Allt sedan vi började planera rutten har Kappadokien varit ett av målen på resan och att vi ska åka luftballong i soluppgången över Kappadokiens fantastiskt fina landskap. Så det första vi fick gjort var att boka en sådan tur till morgondagen – wiiho!  Eftersom vi kom fram i natt när det var helt svart ute visste vi inte riktigt vad som väntade oss – det var också lite spännande. Vi fick en karta i receptionen på hotellet sedan tog vi bilen och styrde kosan österut och blev helt tagna av det vackra landskapet.

DCIM101GOPRO

Först åkte vi Uchisar och besökte ett stort slott och fick se fantastiska vyer och landskapsformationer. Vi parkerade även bilen framför slottet och fotade lite, pratade med butiksföreståndare och andra nyfikna turister och tittade på marknaden bredvid.

DCIM100GOPRO

Sedan fortsatte vi vår biltur. Vi siktade på att ta oss till Göreme men hann inte långt innan vi stannade igen. Denna gång för att besöka en gammal kyrka byggd i/ur klippformationerna på 700-talet. Så utrustade med kamera och varsin ficklampa tog vi oss en tur in i klippan. Vi fick huka oss och krypa och ibland kravla oss fram i smala gångar. Jättespännande och roligt! När vi var klara med turen satte vi oss för att prata med personalen utanför, visade dem vår bil och hemsida och fick lite andra tips på vad man ska göra i Kappadokien. Så imorgon, efter ballongflygningen, ska vi ta oss till en underjordisk stad och titta.

Efter besöket i kyrkan testade vi lite off-road körning, tog lite mer foton och hamnade till sist i Göreme. Klockan har redan hunnit bli 16:30 och vi satte oss på en trevlig servering och köpte, för trakten, den berömda ”Pottery Kebab”. Kappadokien är inte bara känt för sin vackra natur utan också för sina lerkrukor. Så man tillagar helt enkelt kebaben i lerkrukor, förslutna med bröd, och tillagar det sedan på grillen. Smaskens!

DCIM100GOPRO

Efter intagen mat bestämde vi oss för att försöka boka ytterligare en hotellnatt i Kappadokien men i ett så kallat grott rum. Eftersom det är slutet av ramadan under början av veckan (orsaken till gårdagens enorma bilköer) är mycket redan fullbokat men till slut lyckades vi få tag på ett rum, så där ska vi bo imorgon natt.

Vi fortsatte bilturen runt landskapet och ville stanna hela tiden för att ta kort, men tiden var knapp. Vi hade nämligen siktet inställt på ”sun set point” för att ta lite fina bilder och njuta av utsikten och solen började sakta men säkert sjunka. Vi körde in i ytterligare en stad, Ürgüp, och fick se än mer häpnadsväckande klippformationer och gamla boningar. Så dit måste vi åka igen och utforska allt lite närmare. Vi kom fram till utsiktsstället i tid, lite stressade, men hittade en bra plats att rigga videokameran på satte oss ner med kamerorna i högsta hugg och varsin iste på burk. Jättefint!

När solen väl gått ner tog vi bilen tillbaka till hotellet, dock inte utan att stanna för att i skymningen ta lite foton på slottet i Uchisar, som vi såg glittra på avstånd. Nu sitter vi dock hemma på hotellrummet. Lite skitiga efter att ha klättrat i grottor, men glada och nöjda med dagen och full av intryck. Under de senaste två dagarna har vi tagit inte mindre än 5312 foton! Helt galet. Det blir många foton att titta igenom innan vi lägger upp det allra bästa och mest talande här på bloggen.

Nu blir det dock snart läggdags för imorgon ringer klockan mitt i natten – sen blir det ballongflygning! Som vi ser framemot detta!

/Äventyrarna

7 Comments

1. Svara
    bulten 28 juli, 2014

Sjukt fint! Hejja hejja!! 😀

• Svara
      Ronald Robertsson 28 juli, 2014

Hej, vart tog OMG-bloggen vägen? annars verkar ni ha det bra, kul. Ha de.
      PAPA

2. Svara
    Ralph Sanders 28 juli, 2014

Great adventure for you both. I really like to read the stories and watch the picture. Take care ”Son”!

• Svara
      aventyrsrally 30 juli, 2014

Thanks Pa! So nice to hear that you like it! I do too :) Got son AC/DC in the stereo now and then.. hells bells :) cant listen to acdc and not think of you! Rock on Ralph! Say hi to jammi too! prost!