Land of fire

140803

Baku, Azerbajdzjan

Idag var vi trötta och sov länge. Hampus var nere i receptionen redan runt 09:00 för att få hjälp med våra visum i landet men var uppe lika snabbt igen då han blev ombedd att komma tillbaka efter 10:00. Sagt och gjort och då var alla papper klara och vi 20 manater fattigare -men hellre det än att behöva betala 300 manater per person och dag i böter för att vi inte anmält vår vistelse i landet.

Nu har vi kört drygt 4000 km och efter färjan till Turkmenistan är nog väglaget betydligt sämre än vad det hittills varit. Så vi bestämde oss för att få in bilen för byte av olja och oljefilter. Personalen på hotellet var vänliga att hjälpa oss hitta till en verkstad som faktiskt har söndagsöppet. Så först tog vi oss en liten promenad i värmen och hittade en verkstad som kunde hjälpa oss. Som vanligt var det svårt med språket men som tur var kunde en annan kund bra engelska och kunde hjälpa oss. Så vi fick bestämt att de skulle hjälpa oss med en gång och kunden som hjälpte oss översätta var vänlig att köra oss tillbaka till hotellet så vi kunde hämta bilen.

När vi väl kom tillbaka till verkstaden gick det ganska fort att få allting fixat. Knappt en timme. Så oljan och oljefiltret blev bytt samt att luftfiltret kollades, det fylldes på med mer spolarvätska och en allmän koll gjordes så bilen såg bra ut. Vi betalade 50 manats och var jättenöjda och lättade. Skönt att de hade öppet så vi kunde få hjälp idag.

IMG_3975 IMG_4010 IMG_4004 IMG_3999 IMG_3998 IMG_3997 IMG_3996 IMG_3993

När vi, efter lite felkörning, kom tillbaka till hotellet med bilen tvättade vi rent lite kläder och vilade en stund. Runt 15:00 blev det en tur med taxi till ett större köpcenter för att försöka få tag på en ny gps, som talar om vart vi är så det blir lite lättare för oss i alla -stanländer. Men det var lättare sagt än gjort. Den enda gps som verkade finnas hade enbart karta över Baku – vilket inte kändes nödvändigt. Så vi bestämde oss för att leta efter kartor istället utan vidare lycka det också så istället beställde vi lite döner på en restaurang och pratade lite med en ur personalen om vår resa och fick lyckönskningar på vår färd innan vi gick därifrån, tog en ”engelsk taxi” och åkte tillbaka till hotellet.

Strax innan kl 18:00 kom Alec och hämtade upp oss för grillkväll hemma hos honom med hela familjen. Vi parkerade bilen i garaget, gick in i hissen och tryckte på knappen märkt ”22” – hela vägen upp till toppen av byggnaden. När vi kom in entrén möttes vi av en stor och fin hall med högt i tak. Vi hälsade på Seva och resten av familjen; barn, barnbarn, mormor, syster, syskonbarn och måg. Sedan fick vi gå husesyn inne och ute på terassen. Vilken utsikt! Helt fantasiskt vackert! På terassen var grillen redan igång, vi fick en öl, pratade lite och satte oss sedan till bords. Det bjöds på lamm och kyckling, grillade tomater och auberginer, sallad, ost, bröd och god dryck. Vi åt tills vi storkna. Fantastiskt gott och trevligt sällskap! Elin tappade kniven i golvet och enligt azerbajdzjansk sed betyder det att någon snart kommer. Och mycket riktigt – en stund senare dök ytterligare en syster till Seva upp tillsammans med sin son. Så vi blev ett helt gäng som umgicks och mådde gott. Det var fantastiskt att bli så väl om händertagna – tack så jättemycket! Ni har verkligen ändrat vår syn på Azerbajdzjan och nu vill vi jättegärna komma tillbaka!

Det blev lite fotosession i solnedgången och sedan blev det dags för frukfat med meloner, nektariner och annat gott! Seva var så otroligt gullig att hon gick iväg och köpte en påse med mat till oss att ha under morgondagens resa på båten. Bröd, ost, tonfisk och två burkar med sallad – som vi fick igår under middagen. Så himla snällt och vi är så himla tacksamma för allt ni gjort för oss de här två dagarna.

IMG_4027 IMG_4046 IMG_4043

IMG_4048 IMG_4170 IMG_4142 IMG_4137 IMG_4135 IMG_4133 IMG_4130 IMG_4128 IMG_4122 IMG_4121 IMG_4119 IMG_4117 IMG_4114 IMG_4110 IMG_4100 IMG_4099 IMG_4098 IMG_4095 IMG_4090 IMG_4087 IMG_4084 IMG_4082 IMG_4077 IMG_4074 IMG_4072 IMG_4070 IMG_4069 IMG_4053 IMG_4050

Nu sitter vi på hotellrummet, fixar med bloggen och dagens foton. Vi ska packa iordning det sista för imorgon ska vi upp tidigt för att stå på kö till Turkmenistanska ambassaden och fixa våra visum så vi kan ta färjan över till Turkmenistan imorgon. Vi kommer med andra ord troligtvis inte ha tillgång till internet på några dagar – men ni kan ju alltid följa vår resa på vår hemsida och vår satellit spot så ser ni vart vi är!