U-Turn, Sniper, and good company

140702

Baku, Azerbajdzjan

Vi vaknar vid 10:00 trötta men lättade att vi klarade gårdagen så bra som vi ändå gjorde. 50 USD i böter kunde lika gärna blivit betydligt mer. Eftersom vi kom så sent satte vi genast igång med back-up och att skriva blogginlägg. – Vi fick även reda på att en krypskytt från Armenien tidigare samma dag skjutit 8 militärer bara någon kilometer från det stället vi lagade bilen på, ibland är det bra att man inte vet vad som försiggår runt oss.

När klockan var runt 12:00 knackade det på dörren, det var en av killarna från igår. De skulle få hjälp med sin bil nu och även byta till ett annat hotell och undrade om vi också var intresserade. Vi kikade lite på skillnaden i pris, kom fram till att det skulle bli billigare för oss att stanna kvar där vi var och fortsatte med våra bestyr.

När klockan var strax innan 15:00 blev vi upphämtade av Alec och hans fru. Alec är bror till en kollega till Hampus – så nu skulle vi får bra hjälp i Baku. Precis vad vi behövde efter gårdagen. Så vi hoppade in i bilen och vi kunde äntligen sätta oss tillrätta och luta oss tillbaka i baksätet (ej i en polisbil), för den här gången slapp vi köra. Jätteskönt. Vi berättade för paret om våra problem med trafikpolisen och fick reda på att man maximalt skulle betala 10 USD vid sådana tillfällen och egentligen också filma både polis och registreringsnummer på bilen och skicka in till deras huvudkontor – för så får man inte göra! Men vem vågar egentligen filma en polis? Inte vi åtminstone. Men det var ett himla smart tips – så det ska vi tänka på under den fortsatta resan.

Bilen tog oss först till hamnen för att ta reda på vad det skulle kosta att åka över, när färjan går och varifrån. Tyvärr fick vi väl egentligen bara svar på en av frågorna – varifrån färjan går. Det är nämligen så att det finns ingen passagerartrafik över Kaspiska Havet utan vi får köpa biljett på godsbåt istället och den avgår från hamnen när den är full. Priset beror också på hur stor bilen är, vi får uppenbarligen betala per meter samt någonting för varje person som ska med. Men för att kunna köpa biljetter måste vi ha ett visum till Turkmenistan och det har vi fortfarande inte fått utan ska hämta ut det på måndag på ambassaden här i Baku. Tanken var ju att hämta det redan i Istanbul men vi hade fortfarande inte fått vår invitationer då så det gick ju inte, utan var istället tvungna att ta det på ambassaden i Baku.

Efter att vi kört till hamnen åkte vi till posten för att försöka få hem vår drönare. Vi känner båda två stor oro i gränskontrollerna då vi har med den och vill absolut inte klassas som spioner. Trots att vi säkert kan få jättevackert filmmaterial är det inte värt risken. Tyvärr visade det sig att vi inte kunde skicka paketet idag, det var något med att de inte sḱickar värdesaker. Så även det får vi lösa på måndag.

När vi uträttat alla ärenden in stan åkte vi ut till hippodromen, för här skulle vi bli bjudna på mat och få titta på Alecs hästar. Vi blev placerade vid ett bord i skuggan utomhus och Alec beställde in mat åt oss. Och vilken mat sedan. Flera olika sorters goda sallader, ostar, soppa, lamm, pirogliknande saker med kamelkött och efter maten drack vi chai och fick i oss smarriga inlagda frukter. Rena himmelriket! Trots språkproblem då vi bara pratar Engelska fungerade kommunikationen ändå bra och vi fick många spännande historiska händelser berättade för oss.

IMG_3660 IMG_3677 IMG_3675 IMG_3670 IMG_3664 IMG_3661

Mitt i maten fick vi dock prova på att rida lite på en av alla hästar och gick omkring i paddocken både Hampus, Elin och Alec. När maten sedan var färdigäten och vi var mätta och belåtna åkte vi till stallet för att titta på alla hästar – otroligt vackra. Lustigt nog kände en av männen i stallet igen oss, han hade också varit vid gränsen då vi var där igår och visste att vi hade en karta på huven. Roligt och ytterligare ett bevis på att världen är väldigt liten. Att han skulle arbeta just där i en stad med över 3 miljoner invånare och att vi från Sverige skulle vara där precis samma dag. Knasigt men kul!

IMG_3771 IMG_3765 IMG_3743 IMG_3736 IMG_3732 IMG_3726

IMG_3872 IMG_3860 IMG_3855 IMG_3852 IMG_3840 IMG_3839 IMG_3831 IMG_3821 IMG_3809 IMG_3782 IMG_3780 IMG_3772

Sedan var vi på väg in till stan igen. Vi blev avsläppta vid boulevarden och promenerade sedan hem, tittade på folk, fontäner och spelade fotboll med en liten kille från Uzbekistan som var på semester med sin mamma och troligen också morfar. Vi strosade hemåt och var äntligen tillbaka på hotellet runt 23.00 och väldigt trötta. Vi bestämde oss för att boka ytterligare en natt på samma hotell och Hampus ringde till lobbyn. Tyvärr var det lättare sagt än gjort då man måste registrera sin vistelse hos immigrationsmyndigheten om man stannar längre än tre dagar. Då började vi få lite funderingar på hur det blir med bilen då vi bara har visum för den för tre dagar, så Hampus gick ner i lobbyn för att få lite mer hjälp och fick det ordnat så vi kan stanna en natt till på hotellet och fick också reda på att bilen måste vara ute ur landet senast på måndag. Vilken tur man kan ha med hänsyn till att vi helt tappade räkningen på vilken veckodag det var igår och först sent på kvällen kom på att vi måste till ambassaden men att den är stängd på lördagar och söndagar.

IMG_3887 IMG_2414 IMG_2395 IMG_2383 IMG_3948 IMG_3938 IMG_3936 IMG_3934 IMG_3929 IMG_3913 IMG_3906 IMG_3898 IMG_3889

Imorgon är vi inbjudna på grillning hos Alec och hans familj. Det blir lamm och troligtvis annat gott att äta och vi tänker bara ta det lugnt, vila upp oss och försöka förbereda oss på Turkmenistan och resten av resan.

/Hampus, Hajen och Elin

5 Comments

1. Svara
    Rulle Rullsson 3 augusti, 2014

Uj, uj, uj- lite nervigt va, ha de?

• Svara
      aventyrsrally 3 augusti, 2014

Ja lite nervigt var det måste vi erkänna. poliserna här är inte att leka med :-) men nu är humöret på topp igen. mot mongoliet!

2. Svara
    Rulle Rullsson 3 augusti, 2014

Hoppas ni får ihop allt med helikopter, bil, visum och båt imorgon, ha de gött!

3. Svara
    Erik bursell 6 augusti, 2014

Kul att se er så pigga ! Härliga bilder!