Uncertainty

140818 – måndag
Dushanbe, Tadzjikistan

Vi åt frukost på hotellet med Andy och Natalia vid 09:00. En av de bättre frukostarna med buffé som bjöd på ägg, yoghurt, omelett, pannkakor, bröd och gott pålägg, kaffe, te, frukt och ett stort kakfat. När frukosten var färdigäten ringde vi till bilverkstaden och fick prisuppgift på reparationen. Dels kunde de se om de hittade en begagnad del som vi skulle få betala 350 USD för – den skulle de förhoppningsvis kunna ha på plats inom några dagar. Om de inte hittade någon begagnad del skulle de få beställa en ny del från Kina och den skulle kosta dubbelt så mycket och också ha en längre leveranstid. Vi bestämde oss snabbt för att satsa på en begagnad del dels för att det var billigare men också skulle gå snabbare för oss. Vi vill ju komma iväg så fort som möjligt och köra Pamir. Trots att bilen nu är ”ur funktion” är Pamir Highway fortfarande ett måste för oss och vi ser verkligen fram emot några dagar i bergen.

Här i Dushanbe är det, igen, väldigt varmt ute på dagarna. Så vi tog en siesta efter frukosten och senare på eftermiddagen åkte vi , tillsammans med Andy, till bilverkstaden för att betala för de nya delarna, de hade inspekterat även den högra sidan och ansåg att den kanske borde bytas också. Vi vill aboslut inte chansa med tanke på resan vi har framför oss – så vi bestämde oss för att byta både den trasiga vänstra sidan och den potentiellt trasiga högra sidan.

IMG_8155 IMG_8153 IMG_8152

När vi varit på verkstaden åkte vi för att ta ut lite mer kontanter, men det verkar vara svårt att hitta bankomater som tar Mastercard så vi fick åka runt och leta en bra stund. Så fick vi äntligen ut pengar och vi åkte tillbaka till hotellet. Dushanbe är vackert belägen i en dal med många berg i varierande höjder, på vissa toppar kan man fortfarande se snö. Inte långt från vårt hotell finns en gammal linbana där man tidigare kunde åka gondol upp till toppen av berget. Det där dock inte så högt så man kan också gå upp och se på utsikten över Dushanbe. På toppen finns också en restaurang där vi bestämde oss för att äta. Vi åt god mat med grillade grönsaker, potatis och njöt av usikten medan solen gick ner. Runt 22:00 bestämde vi oss för att ta en taxi hem då vi var trötta och sedan blev det sängen. Inte så mycket gjort idag med andra ord vi hoppas att delarna till bilen kommer imorgon så vi kan ta sällskap med Andy och Natalia över Pamir – så inatt håller vi tummarna.

IMG_8240 IMG_8241

IMG_8163IMG_8165IMG_8174IMG_8180IMG_8182IMG_8197IMG_8207IMG_8212IMG_8218IMG_8226IMG_8230IMG_8228

140819 – tisdag
Dushanbe, Tadzjikistan

Idag blev det frukost vid 09:00 igen. Andy och Natalia åkte iväg till ambassaden för att hämta sina visum till Pamir och vi gick för att ta ut mer pengar på banken. Tyvärr hade vi lite besvär då vi bara kunde ta ut 200 USD åt gången i bankomaten och därför fick ta ut pengar ett antal gånger. När vi sedan skulle ta ut den lokala valutan, somoni, hade vi redan tagit ut dagens kvot av pengar. Så vi fick gå in på banken och växla några dollar till somoni istället. Trots att banken bara ligger sju minuters gång bort och klockan var runt 11:00 var det riktigt varmt ute och svetten lackade.

När klockan blev efter 14:00 ringde vi verkstaden för att kolla om de hört något om våra delar. Tyvärr hade de inte kommit – vi blev lite besvikna då Andy och Natalia måste åka imorgon för att hinna då Natalia har ett flyg att passa i Alamaty på måndag. Så med det lite tråkiga beskedet tog vi en siesta på hotellrummet igen och när klockan närmade sig 16:00 åkte vi alla fyra iväg för att äta.

Andy är förtjust i mat och vill gärna prova lokala, nationella maträtter när han är i ett nytt land. Så vi skulle iväg och äta kurutob. Vi tog en taxi och taxichauffören släppte av oss vid den, enligt honom, restaurang som serverar Dushanbes bästa kurutob. Våra miner när vi blev avsläppta utanför, vad vi tyckte såg ut som ett övergivet hus med betongdörrar, måste har varit väldigt skeptiska.

IMG_8267 IMG_8271

Men det visade sig faktiskt att det dålde sig en mysig, lokal restaurang bakom dörrarna och vi blev väl emottagna. Restaurangen har sällan turister på besök vilket gör det ännu roligare att få besöka den. Vi beställde oss varsin tallrik kurutob och en tallrik sallad. Inom någon minut dök salladen upp och strax därefter fyra stora trätallrikar – snacka om snabbmat! Maten, som består av små bitar tunnt bröd som ligger i en youghurt med lök, kött och färska örter var otroligt god och vi åt tills vi storknade alla fyra.

IMG_8245 IMG_8261 IMG_8260 IMG_8257 IMG_8253 IMG_8248 IMG_8246

När maten var uppäten tog vi en promenad in till centrum av staden, fotade lite och promenerade runt bland träden i alla parker som finns för att få lite skydd från solen. Vi hörde av oss till de andra svenskarna och frågade om de ville med och sätta sig på en uteservering och må gott en stund. De ville de gärna. Så vi träffade dem vid samma restaurang som sist, men nu var det bara Linus och Jennie då Oskar åkt vidare för att köra färdigt Mongol Rally tillsammans med ett annat lag. Det blev några trevliga timmar med mycket prat och skratt innan vi gick tillbaka till respektive hotell för att ta natten. Nu hoppas vi verkligen att reservdelarna kommer imorgon så vi kan få vår bil fixad och sedan fortsätt över Pamir.

IMG_8272 IMG_8312 IMG_8303 IMG_8302 IMG_8298 IMG_8293 IMG_8287

Nu väntar vi bara i ovisshet…

/Äventyrarna

One Comment

1. Svara
    Rulle Rullsson 20 augusti, 2014

Hej, skönt att ni har lite flyt i oflytet.
    Bra om ni kan samköra, i alla fall för oss. Ha de gött!