Bishkek Part 1

140904 – torsdag, Bishkek (Del 1)

Vi tog oss lite sovmorgon idag och var nere för att äta frukost vid 10:00. Det bjöds på goda pannkakor som vi mumsade i oss. Efter det gjorde vi iordning väska och allt annat som skulle med till barnbyn, frågade om vi kunde få låna en gitarr och passade på att boka flygbiljetter från Ulan Bator. Sedan gick vi för att köpa lite tabletter till Hampus och hans mage. Innan dagens besök i barnbyn behövde Hampus även få sitt skägg fixat, så vi tog fram saxen och började ansa lite i mustaschen. Vilken skillnad!

IMG_9969 IMG_9981

När klockan blev efter 13:00 gick vi från hostelet, vinkade in en taxi och sedan bar det iväg mot barnbyn. Vi hade en rolig eftermiddag med mycket lek och skratt. Efter barnbyn tog vi en taxi tillbaka till hostelet, vilken skulle kosta 100 som. Vi tänkte att vi kanske kunde be taxichauffören vänta medan vi sprang in med väskorna, hajen och gitarren och sedan att han kunde köra oss till centrum. Så Hampus frågade chauffören om det var okej att vänta om han fick 150 som och det tyckte han. Så vi sprang snabbt in och lämnade sakerna innan vi var tillbaka i taxin igen.

När vi skulle hoppa ur taxin gav vi föraren 150 som, precis som vi kommit överrens om. Dock blev det ett jäkla liv då han sa att han skulle ha 250 som. I och för sig inga stora summor pengar men vi sa att vi blivit lovade 150 som. Så stod vi där och dividerade fram och tillbaka och chauffören menade på att han inte förstod vad vi menade och vi kontrade med att om man inte förstår måste man säga till. Så tillslut gick vi bara därifrån och han körde vidare. Vi vet inte hur många turister som blir lurade utav de lokala taxichaufförerna men det blev åtminstone inte vi. Vi är båda lite kluvna till detta med att betala överpris. Ofta rör det sig om så små summor för vår del att det vid ett tillfälle inte spelar så stor roll – men vi tycker båda två att vi gör andra turister en björntjänst om vi betalar ett överpris eftersom chaufförerna då förväntar sig att alla truister betalar mer än vad det egentligen kostar.

När vi väl lyckats släppa diskussionen med taxichauffören strosade vi vidare. Tog foton och hamnade tillsist i en park som på kartan var formad som ett pentagon. Där såg vi ”lejonet i Bishkek” inte fullt lika ståtligt som ”lejonet på Gripsholmsslott” och i själva parken fanns det flera åkattraktioner, främst för mindre barn. Vi bestämde oss för att ta ett varv i pariserhjulet för att kunna se lite på utsikten. Ett varv var också alldeles lagom, vi förstod på toppen av varvet att vi nog redan sett det mesta av staden och på nervägen gnisslade det ordentligt om vagnen vi satt i. Så vi vågade helt enkelt inte åka ett varv till.

IMG_0361 IMG_0365IMG_0370IMG_0378IMG_0371IMG_0386IMG_0380

När vi passerat ”nöjsefältet” bestämde vi oss för att äta och vi hittade en restaurang som serverar traditionell central asiatisk mat men även lite kryddigare rätter med nudlar och kyckling. Stället var jättemysigt och hade en fontän i mitten som lyste blått senare på kvällen. Restaurangen hade också en hoppborg för alla uttråkade barn – fiffigt! Vi beställde in nudlar med kyckling i sötsursås, sallad och bröd. Efter maten bestämde vi oss för att lyxa till det och tog varsin kaffe med en bit choklad. Vi räknad med att notan skulle gå på minst dubbelt så mycket som gårdagens så ni kan förstå att vi blev mäkta förvånade då all mat bara kostade hälften av vad det gjorde under gårdagen.

IMG_0397 IMG_0399

Vi promenerade ut från restaurangen och bestämde oss för att ta oss hemmåt med hjälp av taxi. Vi visste ju från gårdagen att en taxi inte skulle kosta mer än 1300 som och tänkte inte betala mer än så. Första bilen som vi hittade ville ha 200 som och sedan 180, vilket vi inte tänkte gå med på så vi letade vidare. Vi frågade bil efter bil men alla ville de ha för mycket betalt tills vi tillslut hittade en chaufför som var villig att köra oss hela vägen till vårt hostel. Supertrevlig prick! Det var värt den lilla promenad och det lilla letandet att få en taxi till ”rätt pris”. Vi var trötta efter dagens alla upplevelser och somnade nästan på en gång när vi kom tillbaka till hostelet.