One day in Osh

140902 – tisdag
Osh, Kirgizistan

Vi vaknade runt klockan 09:00 och gick genast för att äta frukost. En korg med bröd, två ostskivor och två stekta ägg tillsammans med kaffe eller te var det som serverades. Inte den bästa frukosten men den smakade gott ändå. När vi var klara med maten gick vi tillbaka till rummet för att kolla resalternativ till Bishkek. Kevin tyckte att vi absolut skulle åka taxi dit för det var så otorligt vackert men när vi fick reda på att man också kan flyga, för en otroligt billig penning, och till bara 1/12 av tiden lutade det mer åt en flygbiljett. När vi fått klart för oss att det skulle kosta cirka 4200 som (knappt 600 SEK) med flyget bestämde vi oss ganska snabb för att satsa på det, istället för den minst tolv timmar långa bilresan. Vi gick ut i receptionen för att höra om de kunde hjälpa oss beställa biljetter då det inte gick att beställa via nätet. Men den ur personalen som kunde lite, lite engelska var på lunch och tillbaka efter 13:00.

Vi passade på att gå ut en sväng i hettan och letade reda på ett växlingskontor så vi fick växla alla våra tadjikistanska somonis till kirgizistanska som istället. Det gick snabbt och lätt och när vi kom tillbaka till hotellet var rätt person ur personalen tillbaka. Dock hade hon inte så mycket tur med telefonsamtalet till flygbolaget då det inte gick att komma fram. Så det hela slutade med att hon ringde efter en guide som pratade engelska som fick komma till hotellet och hjälpa oss med biljetterna.

Han tog med oss till en resebyrå där vi fick köpt våra biljetter och där vi också fick reda på att vi fick ha med oss maximalt 20 kilo i väskorna som vi checkade-in. Inga problem tänkte vi båda två då, väskorna kan aldrig väga så mycket. Dock erbjöd sig guiden att följa med till basaren för att få allting vägt – vi tyckte dock att det skulle ta för lång tid då vi när vi kom till Osh rev ur nästan hela väskorna för att få tag på lite luftigare kläder. Innan guiden gick hjälpte han oss också med att ordna en taxi till flygplatsen till morgondagen. Flyget går klockan 09:00 på morgonen och tar cirka 50 minuter och vi bör vara på flygplatsen minst en timme innan avgång. Så klockan 07:00 kommer bilen och hämtar oss och sedan blir det Bishkek i några dagar innan vi åker vidare till Almaty.

När allting ordnat sig med flybiljetterna tog vi en sväng på basaren. Den var otroligt stor, vissa påstar att det är den största i hela central Asien. Hampus som älskar hattar, köpte sig en typisk Uzbekisk hatt annars gick vi mest runt för att titta på alla spännande varor. Alltifrån färska frukter, grönsaker, konserver, godis, kläder, smycken och musik fanns att köpa. Vi stannade vid ett stånd där de säljer musik och film och fick hjäp av en kille och tjej, båda runt 13 år. Vi frågade om typisk uzbekisk musik, om vi kunde få lyssna på musiken, om det inte fanns musik i andra filformat och så vidare. Vi var verkligen besvärliga men kom till slut fram till tre skivor som vi ville köpa. När vi väl skulle betala sa Hampus att det kunde få 100 som för alla tre skivorna (fastän att vi visste att de bara kostade 20 som per styck) då de varit så snälla och hjälpt oss så mycket. Killen, vars engelska inte var så bra, svarade snabbt att det kostade 60 som och fick en smäll på armen utan tjejen, som hade förstått vad vi sa. Vi propsade dock och gav dem 100 som och de sken båda som solar när vi gick därifrån. Vi spatserade vidare och bestämde oss för att äta lite mat. Vi hittade en mysig restaurang med uteservering längsmed ån och vi beställde in varsin öl och så fick vi njuta en stund utav att bara vara.

IMG_0041 IMG_0038 IMG_0035 IMG_0033 IMG_0026 IMG_0021 IMG_0019 IMG_0003 IMG_0001

Efter middagen fortsatte vi vårt varv på basaren. Vi köpte lite dricka och dadlar på ett ställe och fick också lov att ta lite fler fotografier. Vid nästa stånd ville Elin köpa muffins att ha som lite extra kvällsmat och vi pratade med två killar. Hampus tog lite foton och när Elin väl bestämt sig för vilka muffins hon ville ha blev vi bjudna på dem. Den där kameran kommer man långt med har vi märkt. Det gjorde det även lättare att pruta!

IMG_0047 IMG_0051IMG_9993IMG_4399

När vi handlat färdigt gick vi tillbaka till hotellet, klockan hade nu redan passerat 19:00. Så vi slöade framför var sin dator en stund och packade sedan ner allting så vi var förberedda inför nästkommande dag. Vi mådde båda mycket bättre i huvudet nu när vi inte var på så hög höjd. Dock krånglade Hampus mage fortfarande vilket inte är så roligt. Vi somnade dock väldigt gott båda två och glada över att vi får lov att åka till Bishkek imorgon för att besöka ytterligare en SOS barnby.