Shortcut

140903 – onsdag

Klockan 05:00 vaknade Elin av att det började låta från moskéns minaret och bara någon minut senare började även Hampus väckarklocka ljuda. Lite yrvaken tittade hon på klockan och förstod att den var en timme innan det verkligen var dags att gå upp så hon somnade gott om igen.

När klockan väl ringde var Hampus jättetrött. Han hade haft ont i magen hela natten och var verkligen sliten. Han föjde dock med Elin till frukosten för att hålla hennes sällskap. Frukosten blev snabbt uppäten och sedan var redan taxin vid hotellet. Vi skyndade att packa ihop det allra sista av våra saker, betalade för rummet och sedan bar vi ut våra saker till bilen.

Turen till flygplatsen tog cirka 20 minuter och när vi väl kom dit hjälpte taxichauffören oss att hitta till ”rätt” gate (det fanns nog bara en gate, så liten var flygplatsen) och hjälpte oss även med vårt bagage. Vi var ganska tidiga så vi fick vänta med att checka in och satte oss en stund i väntsalen. Tillslut blev det vår tur. Vi gick igenom säkerhetskontrollen som bestod av en röntgen för väskorna, vi hade bland annat en påse med en fylld vattenflaska om 1 liter i som de inte brydde sig om överhuvudtaget, samt en metalldetektor för oss människor. Den passerade vi lätt och sedan blev vi ”visiterade”. Hos Hampus klämde de lite på hans välfyllda byxfickor medan Elin utöver det också fick sina tuttar klämda på, av en kvinnlig säkerhetsvakt ska tilläggas. Det var hela kontrollen sedan var det dags att väga väskorna som skulle checkas-in. 38 kilo stannade vågen på och 40 kilo var maxgränsen. Vilken tur vi hade – dock var vi lite snopna då vi inte trodde att det skulle väga riktigt så mycket. Sedan fick vi våra boardingpass och fick vänta ytterligare 20 minuter innan vi kunde gå på planet.

Väl på plats på planet tog lyfte det snart. Vi kunde knäppa av oss säkerhetsbältena, fick en mugg vatten var av flygvärdinnorna och sedan fick vi knäppa på oss bältena igen för det var dags att landa, 50 minuter efter start i Osh var vi redan i Bishkek.

IMG_0062 IMG_0071 IMG_0067

Som vanligt stressade alla ut ur planet medan vi tog det lugnt och blev sist kvar. När vi klev ur planet märkte vi att transferbussen stod och väntade på oss och att vi skulle hoppa på så den kunde köra oss de 200 meter till huvudbyggnaden. Där fick vi vänta en kort liten stund på bagaget och sedan var det dag att hitta en taxi. Vi hade redan bestämt vart vi skulle åka i Bishkek då vi på nätet hittat ett mysigt och trevligt hostel till en billig penning. De hade också skrivit på hemsidan att en resa med taxi från flygplatsen var den enda vägen att komma dit och att den skulle kosta 500 som. Som vanligt när turister ska ha taxi krävs det mycket prutande. Så fort vi klev utanför flyplatsen kom det fram en man till oss och frågade om vi ville ha taxi. Absolut svarade vi och han erbjöd sig att köra oss till hostelet för 1000 som. Då började vi nästan skratta högt och sa att det är alldeles för dyrt. Dock stod mannen på sig och vi sa att vi vet att det inte kostar mer än 500 som. Han kontrade då med 800 som och nu började vi tappa tålamodet och ”skällde” lite på mannen och påpekade att det inte var trevligt att han försöke lura turister att betala mer än vad det kostar utan att han borde vara glad och trevlig mot oss istället. Mannen ändrade då priset snabbt till 700 som, vi sa fortfarande nej, och han sänkte priset med ytterligare 100 som till 600 och vi skakade fortfarande på huvudet. Tillslut gick han med på 500 som och vi kunde hoppa in i en delad taxi för att ta oss till hostelet.

IMG_0093 IMG_0094

När vi så kom fram till hostelet fanns det inga privata rum lediga och heller ingen plats i sovsalarna så vi blev inkvarterade i den så kallade jurtan, på översta våningen. Nu var det ju dock ingen riktig jurta utan bara ett stort rum där vi fick bädda ner oss på madrasser som är så typiska för den central asiatiska kulturen.

När vi fixat iordning vår säng satte vi oss vid datorn för att styra upp det sista inför morgondagens besök hos barnen på SOS barnbyn här i Bishkek. Vi ska dit klockan 14:00 imorgon och det ska bli riktigt skoj. Vi passade även på att boka flygbiljetter till Mongoliet som på tisdag i nästa vecka – känns väldigt skönt att vi även ska dit.

När allting var fixat gick vi från boendet och satte oss i en machutka (lokalbuss) som tog oss in till stan. Vi var hungriga då vi inte ätit något på hela dagen. Dock körde inte bussen den väg vi trodde att den skulle göra så när vi väl hoppade av var vi allt lite vilse. Vi hade dock tur för det var en snäll tjej på bussen som hoppade av på samma ställe som hjälpte oss att hitta rätt. Vi kom äntligen fram till den restaurang vi blivit rekommenderade på hostelet och som serverar lite mer västerländsk mat. Hampus åt gott kött med ungsstekt potatis medan Elin åt pasta. En god kontrast till all central asiatisk mat vi ätit de senaste veckorna.

IMG_0099 IMG_0101

Vi tog oss hem till hostelet med hjälp av taxi som kostade 130 som, billig och bra. Vi gjorde inte så mycket mer den kvällen utan kröp snart ner i sängen för att sova.