KAZAKHSTAN

140907 – söndag
Almaty, Kazakstan

Vi klev upp på förmiddagen, båda trötta och berörda efter gårdagens besök i barnbyn. Det stod mycket på agendan för dagen. Ett besök i Panfilov Park för att titta på Zenkov Katedral och minnesmonumentet efter de 28 soldater som dog då de försökte hindra Nazisternas intåg under andra världskriget. Så vi tog en liten promenad till parken och strosade runt och tittade på vuxna och barn som roade sig med att åka häst och vagn eller till och med rida. Så fick vi äntligen syn på Zenkov katedral. En magnifik byggnad som är en rest från tsar-riket. Gul och vacker, med tinnar och torn. Katedralen uppfördes 1904 och är byggd i enbart trä. Lika vacker som utsidan är – lika magnifik var insidan (där vi tyvärr inte fick fotografera). När vi besökte katedralen pågick det ett dop och många andra var där för att be. Av respekt för dessa människor blev dock besöket kortvarigt men inte desto mindre uppskattat.IMG_0599 IMG_0680 IMG_0676 IMG_0673 IMG_0666 IMG_0656 IMG_0650 IMG_0646 IMG_0644 IMG_0643 IMG_0642 IMG_0640 IMG_0621 IMG_0613 IMG_0607

Vi klev ut i parken igen och letade reda på nästa sevärdhet. Ett gigantiskt minnesmärke tornade upp sig en bit från katedralen.

När vi var färdiga i parken kurrade det extra mycket i magen, vi hade inte ätit frukost ännu och gick omkring för att hitta ett bra ställe. På kartan såg vi att det fanns en restaurang bakom parken och styrde kosan dit. Dock anade vi ugglor i mossen då restaurangen såg väldigt flådig ut och vi hade rätt. När vi kom till entrén såg vi en skylt där det med stora bokstäver stod ”dress code” vi tittade snabbt på varandra och insåg att det inte var ett ställe för två äventyrare så vi fick helt enkelt vandra vidare.

Vi hittade tillslut ett café som serverade smörgåsar, hamburgare och gott kaffe. Vi satte oss på uteserveringen och njöt en stund av mat och av att titta på förbipasserande Almatybor. När vi äntligen fått i oss lite ”frukost” spatserade vi på gågatan och tittade på alla souvernirer, solglasögonstånd, tavlor med mera. Gatan var dock inte så lång så vi var snart klara vilket vi tyckte var bra för då skulle det ge oss mer tid till att hitta till stationen för linbanan upp på berget. Så vi tog en promenad till närmsta metrostation. Den var jättefin och otroligt ren och prydlig. Metron i Almaty är relativt ny och har bara funnits i ett par, tre år. Vi träffade på ett gäng nyfikna tonårskillar som gärna ville öva på sin engelska och ta lite foton med oss. Det är alltid kul!

IMG_4407IMG_4410IMG_4421IMG_4412IMG_0697 IMG_0698IMG_0711IMG_0718IMG_0713

Vid andra stoppet klev vi av och tog en liten promenad till nästa station. Nu skulle vi äntligen få åka gondol uppför ett berg. Vi såg framemot att få göra det i Dushanbe, Tadzjikistan, när vi var där. Men det visade sig att linbanan varit ur funktion i flera år. Men vi hade blivit rekommenderade, både från vandrarhemmet vi bodde på samt från barnbyn, att ta linbanan upp till utsiktsplatsen Kok Tobe. Förstå vår besvikelse när det visade sig att linbanan här också var stängd – för underhåll. Så det blev ingen linbana den här gången heller. Istället hittade vi tre andra turister som vi delade en taxi uppför berget med. När vi väl blev avsläppta var vi dock inte hela vägen uppe utan skulle behöva åka minibuss upp. Det kostade 500 tenge per person – men då fick vi också en returbiljett. Vi hade ingen aning om hur långt det var så en av tjejerna vi åkte taxi med frågade och fick till svar att det var 200 kilometer kvar innan vi var framme. Det lät jättekonstigt tyckte vi och tänkte att han menade 20 kilometer, då det lät lite mer rimligt. Det var ju heller inget vi kunde gå så vi köpte snällt biljetter och satte oss på bussen. Knappt tre minuter senare var vi dock uppe! Så vi vet fortfarande inte hur busschauffören resonerade, antagligen ville han sälja biljetter.

Väl uppe gick vi till utsiktsplatsen för att titta på staden. Precis bredvid fanns Kazakstans enda berg-och-dalbana. Den såg otroligt ranglig ut och bestod av enskilda vagnar där föraren själv kunde bestämma farten genom att bromsa. Kusligt! Så det blev ingen färd i den. Vi tog en del foton och spatserade vidare. Kok Tobe har mycket att erbjuda – nästa stopp blev vid statyn av The Beatles, vilka var avbildade ståendes runt en parkbänk och John Lennon med en gitarr i handen. Ur högtalarna spelades det Beatles och människor stod på rad för att bli fotograferade vid satyn. Elin slank in på ett foto med en grupp engelska turister och så fortsatte vi vår promenad. Vi såg stora gungor och ett ”minizoo” med djur såsom påfåglar, höns, ejdrar och getter. Tillslut kom vi fram till en restaurang med utsikt över staden. Vi beställde oss varsin öl och väntade på att solen skulle gå ner så vi kunde få njuta ännumer av utsikten.IMG_4429 IMG_4434 IMG_4432

IMG_0746IMG_0769IMG_0779IMG_0776IMG_0764IMG_0761IMG_0756IMG_0786IMG_0799IMG_0790IMG_0801IMG_0817IMG_0829IMG_0860

När solen väl försvunnit bakom bergstopparna blev det genast mycket kallare och vi bestämde oss för att ta oss ner igen. Vi hoppade in i minibussen som tog oss de få metrarna ner till nästa stopp och sedan blev det taxi in till stan. Vi var båda hungriga igen eftersom klockan närmade sig 22:00 så vi bestämde oss för att äta någonting. Det slutade med att vi hamnade på samma restaurang där vi åt ”brunch”. Denna gång blev det dock pasta och fylld kyckling med potatis och minst lika gott. Sedan traskade vi tillbaka till hotellet, packade det sista inför morgondagens transport tillbaka till Bishkek och la oss sedan för att sova. Nöjda och glada med dagen i Almaty.