Mongolia Part 3 – ”Day 2 in Terelje”

140911 – torsdag
Terelje Nationalpark, Mongoliet

Vi vaknar av att det är iskallt i jurtan. Under natten har temperaturen gått från bastuvarmt till skakande kyla och trots att alla kläder successivt åkt på under natten och att vi är nerbäddade under dubbla täcken och extra filtar fryser vi som bara den. Solen har gått upp för längesedan och dess strålar värmer oss lite, lite då de bryts genom fönstret i taket på jurtan. Vi vet kliver upp och tar på oss mer kläder innan vi öppnar dörren ut för att mötas av ljuma vindar och den riktiga värmen från solen. Vi konstaterar snabbt att det är mer behagligt utanför jurtan än inne i den och sätter oss snart tillrätta på en stol i solen. Frukosten serveras klockan 11:00 och det blir någon form av friterat tunnbröd med jordgubbssylt och varm mjölk. Vi äter tills vi storknar och planen för dagen är att fotografera Turtle Rock innan vi åker tillbaka till Ulan Bator för att besöka Svarta Markanden. Vår guide tycker dock att vi ska vänta med att åka tillbaka till staden då det just nu är fullt med bilköer så trötta som vi är lägger vi oss därför i jurtan igen och vilar en stund.

IMG_1903IMG_1885IMG_1890IMG_1906IMG_1918Vilan varar dock fram till klockan 13:00 då det är dags för lunch. Vi är båda proppmätta efter dagens frukost men måste ju äta lite när maten serveras. Det blir återigen ris som mer liknar den plov vi fått i de centralasiatiska länderna vi tidigare besökt med morotsbitar, lite kött och återigen pommes frites. Vi tar några skedar och inser ganska snart att det blir besvärligt att få ner något mer i magen. Vi packar ihop våra saker och beger oss snart mot staden men först stannar vi dock till vid Turtle Rock som fått sitt namn från sitt utseende – då den liknar en sköldpadda helt enkelt.

IMG_4781IMG_1928Efter några foton åkte vi vidare in mot huvudstaden. När vi närmade oss staden fastnade vi dock i en bilkö. Längre fram såg vi orsaken, en trafikolycka. Den kvaddade bilen stod kvar mitt på vägbanan och stoppade upp trafiken i båda riktiningarna. Vi undrade dock varför bilkön inte lättade efter att vi passerat olycksplatsen och snart satt vi helt still. Det visade sig att det skett ytterligare en olycka, på en liten bro, där tre bilar nu stod parkerade och blockerade hela trafiken.

IMG_1937IMG_1957IMG_1960 IMG_1966I Mongoliet flyttar man inte på bilarna förrän polisen kommit på plats, allt för att det inte ska bli några problem med försäkringsbolagen och ersättningen. Så många bilar körde därför vid sidan av bron och körde helt enkelt igenom den lilla å som bron går över. Vi fastnade dock mitt på bron med två påkörda bilar framför oss i vårt körfält, en militärbil bakom oss i samma körfält samt en tredje kvaddad bil i bakom oss i motsatt körfält. De mötande bilarna släppte inte fram oss så vi kom ingenstans. Så satt vi en liten stund innan Bayram tyckte att vi skulle försöka vända och köra runt bron och över ån precis som många andra bilar så snart var vi förbi olycksplatsen och kunde fortsätta in till Ulan Bator.

IMG_4789IMG_1967Vi kom fram till marknaden som kallas för Black Market, (Khar Zakh). Namnet till trots är det inte en ”svart marknad” i ordets rätta betydelse utan en vanlig marknad som också har namnet Naran Tuul Market. Här kan man hitta allt möjligt. Allitfrån skor, ryska militärkläder, kängor och hattar till hygienprodukter, hästartiklar, tyger och vaxdukar och möbler. Vi var på jakt efter traditionsenliga mongoliska hattar och hittade många fina att välja mellan. Vi tog ytterligare ett varv på marknaden innan vi framåt eftermiddagen blev avsläppta på vandrarhemmet igen.

IMG_1985 IMG_2011 IMG_2010 IMG_1997 IMG_1994 IMG_1988Tillbaka på vandrarhemmet ordnade vi med transport till flygplatsen inför morgondagen då vi ska flyga till Moskva och Europa. Vi packade klart det sista och på kvällen tog vi med oss Anders och Linda ut på mat. Anders hade vi ju redan träffat men nu skulle vi äntligen få träffa Linda som också skulle vara en stor del av projektet men ödet ville annorlunda. Vår första plan var att bila till Mongoliet på cirka åtta veckor och sedan köra bilen hem tillbaka till Sverige genom Ryssland. Elin hade dock inte möjlighet till mer ledighet än de åtta veckorna som resan skulle ta för att komma fram till Mongoliet och både hon och Hampus insåg snart att det inte fanns på kartan att Hampus skulle köra de 900 mil hem till Sverige själv. Först var tanken att Anders från Arvika skulle komma och möta upp oss i Ulan Bator och köra hem med Hampus, som en slags fotoexpidition, men då Anders blev utan arbete kunde han tyvärr inte följa med. Hampus skickade då en förfrågan om samåkning i en skjutsgrupp på nätet och fick ganska snart napp från Linda som gärna kunde tänka sig att köra hem tillsammans med Hampus – för äventyrets skull. Men riktigt så blev det ju inte. Bilen är nu någonstans mellan Tadzjikistan och Litauen i en lastbil och vi var uppriktigt sagt bestörta när bilen gick sönder och vi var tvungna att informera Linda om läget. Hon verkade ta det hela med ro och hade tidigare fått information om att det inte var 100% säkert att vi skulle kunna ta oss till Mongoliet. Så när hon fick reda på att bilen var trasig bestämde hon sig ändå för att behålla flygbiljetten till Ulan Bator och försöka ta sig hem till Sverige på egen hand, troligen via Transsibiriska järnvägen.

IMG_2241Så här är vi nu. På en resturang alla fyra svenskar och äter gott och pratar om olika äventyr som vi varit med om. Linda har också varit i Terelje Nationalpark under sin vistesle i Ulan Bator och ska försöka ta sig till Ulan Ude i Ryssland som på sönadag. Vi är glada för hennes skull men samtidigt kan man ana ett uns av avundsjuka från oss båda. Vi vill ju också! Samtidigt är vi otroligt glada och lättade att vi kunde ta oss hela vägen till Mongoliet – det som var målet med projektet.

En bra stund efter att restaurangen stängt blir vi tillslut ombedda att gå. Klockan är nu en bit efter midnatt och det är riktigt kallt ute. Linda går mot sitt boende och vi tar sällskap med Anders som bor åt vårt håll. Vi pratar sponsorer eftersom han och Mikael också söker sådana till Dakar Rallyt (https://www.facebook.com/andersmikaeldakar) nu. Så vi gjorde ett litet foto-shoot mitt i natten på torget i Ulan Bator, framför scenbyggare som nog tyckte vi var helt galna då vi stod och lekte med delar av scenen medan Hampus fotograferade oss och ropade kommandon hej vilt! Klockan tickade dock på ganska snabbt och vi insåg snart att det var dags att gå hem och sova några timmar, redan klockan 07:20 nästkommande dag skulle vi bli upphämtade och körda till flygplatsen för att åka mot Moskva och Europa.

IMG_2182 IMG_2172 IMG_2159IMG_2211Anders som är en van resenär mellan Ulan Bator och Europa tyckte dock att vår avgångstid lät lite konstig. ”09:20?” sa han fundersamt. ”Nä 07:20 brukar flygen gå till Moskva. Tro mig, jag vet.” Så när vi kom hem var vi lite stressade och kollade avgång och biljett igen. Det visade sig att det visst skulle gå ett flyg vid 09:20 men med ett annat flygbolag så vi kunde andas ut och sova gott i några timmar.

/Äventyrarna

Kommentera

Translate »
%d bloggare gillar detta: